fredag 30 november 2012

Arbetslösa i Sverige: 150 000 är helt utan ersättning


Uppdaterat: onsdag 14 november 2012 kl 05:50 (publicerades onsdag 14 november kl 03:00)

Andelen arbetslösa som står utanför trygghetssystemen på arbetsmarknaden har ökat dramatiskt de senaste åren. Av de nästan 400 000 som var arbetslösa i september stod hela 150 000 utan någon ersättning alls.

En av dem är Clara, som egentligen heter något annat.

– Jag har varit arbetslös sedan april i år.

Vad jobbade du med tidigare?

– Jag jobbade med kundservice.

Får du pengar någon annanstans ifrån?

– Nä, inte just nu.

Clara är en av de 150 000 arbetslösa som i september inte fick ett öre i ersättning och som stod utanför såväl a-kassa, aktivitetsstöd, utvecklingsersättning och grundersättning.

Men ångrar du att du inte tog tag i a-kassan?

– Ja, det är klart man gör så här i efterhand. Självklart skulle jag ha tänkt på det. Och jag fick ju självklart råd att göra det men så kände jag: "nä, jag klarar det, jag kommer att ha jobb, det fixar sig". Jag var nästan hundra på att när jag blev arbetslös skulle jag få jobb på en gång, men nu har det ju verkligen blivit stor arbetslöshet i Sverige, så det är svårt att få jobb.

Likt många andra lämnade Clara sitt medlemskap i både facket och a-kassan för några år sedan.

Och sen 2008 har antalet som inte får någon ersättning alls ökat rejält. Då stod 50 000 utanför – nu 150 000. En tredubbling på fyra år.

Det är arbetslöshetskassornas samorganisation som granskat vilka ersättningar de arbetslösa fick i september.

– Ja, det ser ju väldigt allvarligt ut. Det är en väldigt stor grupp som inte får någon ersättning alls, och om människor upplever att man inte får någon ersättning från arbetslöshetsförsäkringen vid arbetslöshet, eller bara en liten andel får det, så skadar det ju legitimiteten för hela det systemet som vi administrerar, säger kanslichef Melker Ödebrink.

Lars Calmfors, som är professor i internationell ekonomi, reagerar på att så många arbetslösa står utan ersättning.

– Det har ju skett en förskjutning under den borgerliga regeringens tid att man har minskat stödet för de som är arbetslösa och det har man ju gjort därför att man vill få upp sysselsättningen och få ner arbetslösheten. Men frågan är ju var en lämplig balanspunkt är och vi har kanske kommit i ett läge där vi ger människor alltför dåligt skydd vid arbetslöshet.