söndag 22 februari 2015

“Finländarna går inte på rysk propaganda”


Publicerad 18.02.2015 - 08:31. Uppdaterad 18.02.2015 - 09:41

Parallellt med bomb- och granatattacker i Ukraina pågår ett annat krig - ett krig om folks åsikter. Också Finland är del av det. Inget land är lämnat utanför då internet och sociala medier används för att sprida propaganda.

- Det handlar om att skapa kaos och sprida information som är inkonsekvent och godtycklig. Målet är att röra om i sinnesstämningarna hos folk, säger docent Lasse Laaksonen vid Helsingfors Universitet.

- Internet och sociala medier når varenda avsides krök också ute på landsbygden. Spelplanen är hela världen.

I Finland och Sverige har västkritiska kommentarer ökat på sociala medier, i bloggar och på tidningarnas diskussionsforum. Det är ändå svårt att säga om de kommer från organiserade ryska källor.

- Propagandan har nått sitt mål då ingen märker det, säger Laaksonen. De blir hela tiden skickligare.

Rysslands nätkrigare

Yle Nyheters finskspråkiga redaktion rapporterar i dag om en så kallad “trollfabrik” i S:t Petersburg. I utkanten av staden, i ett alldeles vanligt fyravåningshus med gardinerna fördragna, sitter 250 inhyrda “nättroll” och producerar fejkade bloggar och nätkommentarer.

De är soldater i ett globalt informationskrig, med uppdraget att skriva Kremlvänliga inlägg.

För tillfället söker de engelskspråkiga arbetstagare. När Yle ringer upp dem bekräftar de att det handlar om att kunna skriva politiska inlägg på engelska.

Journalisten Antti Kuronen som bland annat bevakar Ukrainakrisen för Yle har stött på “nättrollen” i sitt jobb.

- Ju längre konflikten har framskridit desto hårdare blir stämningarna på bägge sidor. Jag får en hel del meddelanden på Twitter och per e-post. En del tycker att allt som Ukraina gör är fel och en del att allt som Ryssland gör är fel.

- Det är ju helt normalt att människor har olika åsikter och driver sin sak, med det finns också de som får betalt för att sprida felaktig information. Det är svårt att veta vilka motiv människor har.

Kuronen visar upp sitt Twitterflöde från sin senaste resa till Ukraina och pekar ut några kommentarer.

- Man kan se att den här personens profilbild är tagen ur en bildbank och att namnet är påhittat, säger Kuronen och pekar på en profil som kritiserar honom för att smutskasta separatisterna.

- Många beskyller mig och andra finländska journalister för att vara “nättroll” för väst. De påstår att vi driver en konsekvent ryskfientlig propaganda, vilket vi förstås inte gör.

Mjuka vapen

Mycket av den ryska propagandakampanjen sker via de ryska medierna, där en del av dem medvetet vilseleder tittarna och läsarna med felaktig information.

För någon vecka sedan citerades president Sauli Niinistö fel av ryska Interfax. Enligt nyhetsbyrån hade Niinistö i sitt tal under en säkerhetskonferens i München sagt att Ryssland bör isoleras. I verkligheten sade presidenten att brott mot folkrätten måste ha följder, men att han inte anser att Ryssland ska isoleras.

- Jag tror inte att det var ett misstag. Avsikten var nog att förbrylla finländarna och röra om i sinnesstämningarna. Man ville få till stånd en analys i Finland om vad presidenten får och inte får säga och hur man undviker att reta upp Ryssland, säger forskaren Lasse Laaksonen vid Helsingfors Universitet.

Finland krävde en rättelse. Interfax rättade texten, men rättelsen nämndes inte i den ursprungliga felaktiga texten.

De mjuka vapnen har avsedd effekt då vi inte märker dem. Ryssland har satsat allt större resurser på att med mjuka medel få inflytande i Baltikum. Kreml stöder till exempel ryska kulturföreningar och politiska partier i Baltikum som sympatiserar med Ryssland.

- Få tänker på att den ryska hockeyligan KHL som Jokerit spelar i är annat än ishockey, säger Laaksonen. KHL är ändå Putins projekt som handlar om att öka Rysslands inflytande i Europa och att skapa en illusion av ett framgångsrikt och välfungerande system.

Men vi i Finland är mycket bättre på att värja oss för propagandan än vad de flesta andra länder är.

- För finländarna är KHL sport, det politiska budskapet slår inte igenom här hos oss. Vårt geopolitiska läge och Sovjettiden har lärt oss mediekritik. Finländarna går helt enkelt inte på rysk propaganda.

Ska vi rapportera osanningar?

Men journalister står inför ett dilemma i informationskriget. Hur mycket ska vi rapportera om uppenbar propaganda?

- Vi är ju vana som journalister i Finlands att berätta båda parternas synpunkter. Men om vi vet att den ena parten ljuger, ska vi då ge utrymme åt det, frågar sig Kuronen.

- Till exempel då det malaysiska planet MH17 sköts ner ovanför Ukraina publicerade ryska huvudnyheterna en bild på ett ukrainskt plan som avfyrar en missil mot det malaysiska passagerarplanet.

- Alla kan snabbt märka att de är photoshoppade. Ska vi ändå säga att det enligt Ukraina var en BUK-missil och att det enligt Ryssland var ett ukrainskt jaktplan? På det sättet får ju den osanna informationen utrymme i våra medier, konstaterar Kuronen.