tisdag 30 maj 2017

Sofi Oksanen: Vi har indoptaget det russiske styres farlige fortælling


20. maj 2017

Propaganda og manipulation forbliver i sproget og i hukommelsen i årtier. Sovjetunionen efterlod en frugtbar jord, hvorfra det var let for Rusland at fortsætte med at udøve sin imperialisme over naboerne. I Vesten mangler man modstandskraft og forestillingsevne til at indse, at Rusland er en ekspansionistisk magt. Finsk-estiske Sofi Oksanen skriver om at leve i Ruslands skygge.

I mine skoleår hang der på væggene i vores klasseværelse et landkort, hvor de finske grænser var tegnet klart op, som også Sovjetunionens var det. Estlands grænser så man derimod forgæves efter på dette kort. Et land, der ikke er markeret på et kort, er i øvrigt et land, der ikke findes, uanset hvad årsagen til dets fravær måtte være.

Det er svært at tale om en sådan nation med mennesker, der ikke kender til den, og det er endnu sværere at tale om de uretfærdigheder og trusler, som dette lands beboere har måttet udholde.

Det er svært at bevise eksistensen af ​​en sådan nation, når den ikke engang kan udpeges på et kort, der hænger på væggen i et klasseværelse, ikke er trykt i nogen geografilærebog eller avis, og når end ikke dets flag kan vises. Landkort efterlader stærke, visuelle aftryk i hukommelsen, der kan holde i lang tid.

Samme slags kort blev brugt i vores nabolande og i Sovjetunionen – den slags, der ikke indbefattede Estland eller de øvrige baltiske lande. Jeg husker min forvirring, da vores geografiærer midt i ​​1990’erne begyndte at tegne nye grænser i de gamle lærebøger, som vi stadig brugte, og bad eleverne om at gøre det samme.

Finske unge var udmærket klar over, at de baltiske lande havde opnået afhængighed, men det vakte ikke større interesse, da vi også blev bedt om at gentegne grænserne i Balkanlandene, selv om vi aldrig før i vores skoletid havde oplevet at skulle korrigere vores lærebøger på den måde.

Vores mangel på begejstring skyldtes, at vi skulle lære nye og komplicerede navne, men ikke fik at vide, hvorfor vi skulle lære disse nye grænser at kende og vide hvordan de var blevet til. Dette skyldtes igen, at Jugoslavien i vores skoletid i Finland blev set igennem et sovjetprisme.

Jugoslavien havde været et klart og simpelt koncept for studerende, men ingen havde gjort sig forestillinger om nye lande, og der var heller ikke nogen, der forstod sig på krigen eller klart kunne identificere dens aggressorer. Uden sådanne forestillinger er det svært at lære og huske.

Det forhold, at det var geografilæreren selv, der tog iniativet til at omtegne grænserne, vakte livlig debat: Geografitimerne var de eneste i min skoletid, hvor disse spørgsmål blev diskuteret. 

Jeg forestiller mig, at der har været lignende reaktioner andre steder, og måske er det derfor, folk stadig kan komme til at sammenblande Balkan og Baltikum. Dette sker hyppigere, jo længere væk, man kommer, men det forekommer også i de nordiske lande.

Gentog sovjetisk narrativ

Den sovjetiske fortælling dominerede landkortene, men også skolebøgerne. Velkendte sovjetiske fortællinger om, hvordan sovjethæren befriede de baltiske lande, og hvordan det fredsbevarende Sovjetunionen ikke havde udkæmpet krige siden Anden Verdenskrig, blev gentaget i de finske skolebøger i Finland.

Krigen i Afghanistan, der skulle koste så mange liv, blev kun akkurat registreret som et ’problem’, hvorimod krigen i Vietnam blev indgående kritiseret. Finlandiseringen af skolebøgerne blev især anskueliggjort i den måde, hvorpå Sovjetunionen og USA blev præsenteret i bogserien Historien og os. Her blev Sovjetunionen præsenteret med store diagrammer, der viste vækst i industriproduktionen, mens USA blev præsenteret med diagrammer, der viste, hvordan voldskriminaliteten voksede i de store byer.

USAs fattigdom, narkotikaproblemer og andre skyggesider fik fyldig dækning, mens alt i Sovjetunionen var smukt og blomstrende.

Nogle finner besøgte Tallinn, Vyborg, Skt. Petersborg og Moskva og fik med egne øjne glimt af en anden virkelighed. Nogle lærere formidlede andre opfattelser, der ikke var at finde i de officielle bøger. En finsk bibliotekar indsamlede i al hemmeligheder bøger i sit hjem, der var fjernet fra bibliotekslisten, fordi de blev set som anti-sovjetiske og skulle ødelægges.

Jeg er sikker på, at sådanne hemmelige hjemmebiblioteker havde deres andel af læsere.

Historier fortalt af almindelige mennesker slog huller i Jerntæppet, men de fleste mennesker, der boede i Vesten, havde aldrig virkelig set, hvad der virkelig lå bag den sovjetiske propaganda. De tog til sig som sandheder, hvad de huskede fra skolebøger, læste i avisen og så på tv.

De, der klarede at komme ind i Sovjetunionen, så i reglen kun de steder, som udenlandske øjne fik lov til at se, og boede på hoteller, der var beregnet til udlændinge.

De vestlige landes imperialisme blev imidlertid dækket grundigt i skolen. Ordet ’imperialisme’ blev aldrig forbundet med Sovjetunionen, ja, blev ikke engang forbundet med Rusland efter Sovjetunionens sammenbrud som i forbindelse med Bronzenatten (uroligheder, der brød ud på etniske russeres intiativ i Talinn i 2007, da myndighederne ville flytte en bronzestatue af en sovjetisk soldat til en ny placering, red.) eller krigen i Georgien.

I stedet anvendes udtryk såsom Ruslands eller Sovjetunionens ’indflydelsessfære’, der stadig findes i de samme finske leksika og skolebøger, hvor de baltiske og østeuropæiske lande undertiden betegnes som ’buffer-stater’.

Først for nylig i forbindelse med krigen i Ukraine er medierne fra nogle vestlige lande begyndt at bruge termer, der refererer til imperialisme, når de omtaler til Rusland. Ordet er dukket op i ledere og i klummer, så der er typisk tale om en subjektiv definition.

Det opfattes endnu ikke som tilhørende faktabaseret sprogbrug eller en nyhedsformidlings neutrale sprog. Alligevel er det en begyndelse.

Imperialisme kan kun være vestlig

En af grundene til Ruslands succes er præcis, at Vesten ikke er vant til at forbinde imperialisme med Rusland, selv om Sovjetunionens rigdom baserede sig på stjålne ejendomme og slavearbejde, og uanset at halvdelen af ​​Europas lande var sovjetiske kolonier i lang tid.

Den fremherskende tænkning i Vesten var, at imperialisme havde at gøre med fortiden i USA og Vesteuropa, og kolonier blev betragtet som landbesiddelser, der lå utroligt langt væk og var forbundet med mennesker, hvis hudfarve ikke er hvid. Sovjetunionens propaganda var derfor effektiv: Dets kulisser, der fremviste USSR som vuggen for nationernes frivillige venskab, blev accepteret som sand.

Ved brug af klassisk spiltaktik beskyldte Rusland i mange år USA for imperialismen , og sendte meddelelser ad flere kanaler, der beskrev Sovjetiunonen med positive adjektiver og derved søgte at eliminere al tvivl og tilløb til kritik.

Fordi begrebet om imperialisme var så fokuseret på USA, kunne det samme ord ikke logisk bruges til at beskrive Sovjetunionen. Igennem denne vedholdende indsats over lang tid lykkedes det for Rusland at gøre de myter, det havde lanceret til støtte for sin position, overbevisende og naturlige.

Mange tidligere koloniherrestater har bevæget sig i stik modsat retning. Frankrig og Storbritannien griber ikke længere ind i formningen af deres tidligere koloniers historie. Deres eventuelle interventioner i deres koloniers anliggender betragtes med skepsis og modvilje, medmindre det drejer sig om at rette op på destruktive handlinger fra fortiden.

Takket være denne udvikling har situationen for disse tidligere moderlande og situationen for undertrykte folkegrupper ændret sig betydeligt. Postkolonialismen har synliggjort magtstrukturer. Også kvindebevægelsen fortjener ros for denne udvikling såvel som de racistiske aktivistbevægelser og den postkoloniale bevidsthed om, at sprog er et redskab for magt, som påvirker virkeligheden.

Love er utilstrækkelige – lighed kan ikke udvikle sig, hvis sprog skaber ulighed og understøtter systemer, hvor de underkuedes stemme ikke kan høres.

Efter Sovjetunionens sammenbrud, da tiden og den politiske situation ændrede sig, blev det nødvendigt at udrydde sporene af ​​den sovjetiske propaganda i Estland. Det var nødvendigt at lære sig at bruge nye udtryk, som svarede til menneskers faktiske erfaringer. Folk begyndte at diskutere den sovjetiske besættelse, deportationer og massemord – begivenheder som ifølge den sovjetiske propaganda ikke har fundet sted.

Vesten indførte ikke i samme grad korrektiver til de sovjetiske fortællinger. De tidligere koloniale imperier i Vesten var trådt i en historisk epoke med stor opmærksomhed på deres udnyttelse af de tidligere kolonier. Dette blev dokumenteret, og det blev diskuteret, hvorimod der aldrig på tilsvarende måde er blevet gjort op med den sovjetiske fortælling.

Rusland, moderlandet i det tidligere sovjetimperium, har endnu aldrig nået et niveau, hvor disse fortællingers magt har kunnet brydes. Det modsatte er tilfældet. I et godt stykke tid har Rusland forsøgt at forbyde de tidligere kolonier at skrive deres egen historie og gjort det ved at videreføre fortællingen fra den sovjetiske propaganda.

Dette indebærer benægtelse af kendsgerninger som besættelse, deportationer og massemord. På denne måde fremstilles de tidligere underordnedes fortsatte tilhørsforhold til Ruslands såkaldte indflydelsessfære som noget naturligt. Målet er at bevare de tidligere kolonier i et magthold, at skabe forvirring i Vesten og at modvirke afsløringer og opmærksomhed omkring Ruslands krigsforbrydelser.

Ruslands imperialisme er også forblevet ubemærket, fordi andre tidligere imperier som Frankrig, Storbritannien og endda Belgien bevægede sig i en helt anden retning, og ingen i Vesten kunne forestille sig, at et der kunne findes andre lande, som ville foretrække ikke bevæge sig samme sted hen, men i stedet bevæge sig et sted hen, som Vesten anser for for fortidigt, umoderne og forældet, hvilket igen vidner om en mangel på fantasi.

Ifølge den russisk-amerikanske redaktør og forfatter Masha Gessen er ​​både Trumps og Putins popularitet kommet som en total overraskelse for Vesten, fordi vi ikke havde fantasi til at forestille os noget i den retning.

I årevis har Gessen forsøgt at advare vestlige opinionsledere, redaktører og politikere mod den trussel, som Putin og hans Rusland repræsenterer verden over. Og hun kan bakke sine advarsler op med beviser. Putins handlinger og ord er præcis de samme, som Gessen har talt om.

Samtidig har Putin selv tilbudt Vesten yderligere materielle beviser. Journalister og aktivister er blevet myrdet, ytringsfriheden indskrænkes, valgresultater nulstilles. Alligevel kunne selv ikke russere tro på, at Putin skulle være så slem, som Gessen hævdede.

Problemet var derfor ikke i selv så meget mangel på materielle beviser, som selve det forhold, at folk ikke kunne forestille sig den slags fremtid, som Gessen talte om. Der kræves mere end logik for at få fakta og beviser til at føre mennesker til en forståelse af, hvad der sker.

Der findes ikke film om russisk kolonialisme

Det er derfor, at evnen til at forestille sig, hvad fakta og materielle beviser betyder, bør opmuntres og stimuleres. Fakta og beviser må understøttes med billeder, hvilket igen bringer os tilbage til ord. Der må bruges udtryk, som folk både her og andre steder allerede forstår.

Derfor er det vigtigt at tale om kolonialisme og bruge det tilhørende ordforråd. Disse udtryk frembringer følelsesmæssige reaktioner, der svarer til reflekser som dem, Rusland bruger til psykologisk manipulation. Disse udtryk er relateret til negative følelser, og derfor forsøger Rusland at holde dem væk fra de fortællinger, som det har forbundet sig selv med, og gør dette med succes.

Krigen i Ukraine kom som en overraskelse for Vesten, men Moskva havde forberedt sig på den siden Den Orange Revolution. Kolonialismen var skjult bag en politik om påstået beskyttelse af egne landsmænd, skjult bag en retorik om omsorg for rettigheder for russisktalende og mennesker med russisk kulturbaggrund i grænselande.

Denne politik blev udbredt med kampagner støttet fra Kreml, som også er kendt i Estland: Sovjetnostalgien genskabes, og der manipuleres med dens politiske symboler. Hvis Vesten havde lært sig at se Rusland som en koloniherrestat, ville alle advarselsskilte have blinket.

Hvis Storbritannien pludselig satte sig for genoprette og forherlige det britiske imperiums herlighed i Irland, ville dette omgående udløse stærke internationale reaktioner. Hvis uafhængige meningsmålinger pludselig skulle afsløre, at tyskerne anser Hitler for at være den vigtigste figur i tysk historie, ville den internationale offentlighed blive chokeret, og Tyskland ville med det samme blive set som potentielt farligt.

Men Rusland har handlet præcis sådan med hensyn til Stalin, nyhedsdækningen om dette fænomen vinklede imidlertid mere på, at den nye stalintilbedelse var mærkværdig end på, at den var forfærdelig, og ingen vrede fordømmelser fulgte.

Først og fremmest: Ingen i Vesten troede, at sådanne regressive orienteringer kunne påvirke Vesten selv. Det blev betragtet som kuriosa i et fjernt og ukendt land, og ingen vidste, hvordan man skulle reagere med rettidig omhu på, at Rusland støtter den største del af Europas radikale højrefløj.

Dette er et eksempel på, hvor vidtrækkende effekten af ​​propaganda og fremmanipulationen af ​​en psykologisk atmosfære kan være. Dens spor forbliver i sproget og i hukommelsen i årtier. Sovjetunionen efterlod en frugtbar jord, hvorfra det var let for Rusland at fortsætte med at udøve sin psykologiske indflydelse.

Fordi de sad fanget i koldkrigstidens retorik, blev folk i Europa og USA forhindret i at se Ruslands ekspansive aktiviteter for, hvad de var. Det blev glemt, at på samme måde som Sovjetunionen var optaget af at fremme kommunisternes sag overalt, ønsker Rusland i dag at dominere over verden.

I Vesten bliver der ikke skrevet romaner om Ruslands indflydelsessfære og tanken om dets historiske forrang for offentligheden. Der findes knap nok film om emnet, hvorimod der findes mange film om kolonialisme, hvorfor det er lettere at blive fanget ind af en fortælling, som er forbundet med kolonialisme og lettere at være empatisk med denne kolonialismes ofre.

Det er lettere at anerkende, at et land kan have forsvarsbehov, og derfor har idéen om national forrang, indflydelsessfærer og bufferlande ikke samme odiøse klang. Elementerne af undtrykkelse og økonomisk udnyttelse bliver overset, selv om esterne udmærket ved, hvad verdens største dyr er. Det var den estiske gris, hvis fødder og hoved var i Estland, under disken, og hvis krop var på disken i Moskva.

Samme form for undertrykkelse er ikke forbundet med forrang og bufferlande som med kolonialismen, selv om f.eks. de finsk-ugriske folk er blevet holdt i et jerngreb af Rusland, fordi de tilfældigvis lever oven på de store naturressourcer. Det er derfor, at etnisk undertrykkelse kan blomstre i Rusland: Situationen for dem, dem, der trædes under fode, interesserer ingen.

Lydighed belønnes, modstand straffes

I vestlige lande har meningsdannere slået til lyd for, at finlandiseringen kunne blive en god model for Ukraine, og dette er også blevet set som attraktivt i nogle østeuropæiske lande. Finlandiseringens model mistede dog dog sin tiltrækning andre steder efter Sovjetunionens sammenbrud, og det politiske opgør med den er også en uafsluttet proces.

Af den grund kan den stadig forekomme som en attraktiv model for nogen, men end ikke de finner, der støttede finlandisering, foreslår denne rute for Ukraine. At anlægge et positivt syn på finlandisering understøttes af sovjetisk propaganda. At nogen endog foreslår denne form for østeuropæiske lande er resultat af gammel propaganda.

Ifølge direktøren for Finlands Institut for Internationale Anliggender, Mika Aaltola, var Finland i finlandiseringsårene som en rotte i et Skinner-bur. Et Skinner-bur er et bur, der bruges som redskab for domesticering, og hvor et laboratoriedyr placeres uden vand eller mad. 

Dyrene lærer herefter at handle på en bestemt måde for at få lidt mad og en dråbe vand. Belønningssystemet lærer rotterne den korrekte adfærd. Den umiddelbare bestyrer af aktiviteterne er dog forsøgslederen uden for buret.

Efter Anden Verdenskrig befandt Finland sig i et sådant Skinner-lignende bur. Forskellige belønninger blev holdt frem som lokkemidler fra øst, såsom eksportvækst og en mere afspændt atmosfære. Finlands grad af lydighed blev afprøvet med særlige metoder, som f.eks. diplomatiske kriser. Belønning og straf i kombination blev effektive.

For resten af verden var Finland et vindue, hvorigennem Sovjetunionen viste andre, at det var i stand til leve i fredelig sameksistens med et naboland, selv om det faktisk kontrollerede situationen. Finland var derfor som det eksemplariske statslandbrug i Sovjetunionen – et udstyrsstykke, man godt turde præsentere for udlændinge.

Da en af ​​de måder, hvorpå den russiske psykologiske indflydelse virker, består i at dirigere aktiviteter på en sådan måde, at den, der føres, ledes i den ønskede retning, kan man sige, at finlandisering var Sovjetunionens store succeshistorie. Finland lærte at reagere på provokationer med de ønskede reflekser.

Det er værd at minde om, at finlandiseringen fratog Finland en evne til at skrive sin egen officielle historie og danne sig sin egen uafhængige offentlige mening om Rusland. Dette øgede også censuren, som folk støttede uden at indse det.

Finlandiseringen virkede og påvirker fortsat, hvordan finnerne snakker om Rusland. Det er derfor, at enhver form for kritik af Ruslands politik ofte anses for at være dristig. Jeg anser dette for problematisk, da det bestemt ikke bør betragtes som ’dristigt’ at kritisere aktiviteter i et land, der fører ekspansionistiske politikker.

Det bør være normalt, lige så normalt som at kritisere manglen på ytringsfrihed i Kina. Det er ikke en særlig situation eller en marginal opfattelse, men den almindelige mening, at sådan bør det være. Kinas kritikere får som regel ikke at vide, at de er fascister, provokatører eller ’NATO-ludere’ (et udtryk, der er blevet almindeligt i finsk sprogbrug).

Dette er udtryk, som er bruges i Finland for at beskrive folk, der kritiserer Ruslands handlinger. Personer, der har kritiseret USA’s fremfærd i Guantánamo Bay-lejren, bliver ikke mødt med lignende nedrakninger.

Hvis enhver, der kritiserer Ruslands handlinger, før eller senere vil blive kaldt ’provokatør’, ’fascist’ eller ’russofob’, er det, vi kan høre i denne fordømmelse, den sovjetiske propagandas ekko og sprog, der viser tilbage til en tid, hvor det normale var kun at tale om Rusland ved hjælp af venlige adjektiver.

Vænner sig til volden

Ikke desto mindre er Ruslands politiske retorik hærdet. Fiktive forståelser, ifølge hvilke Rusland skulle være omgivet af fjender, er blevet fremelsket i årevis. Alexsander J. Motyl fra Rutgers University, der har specialiseret sig i sovjetiske og russiske studier, har analyseret Ruslands politiske diskurs og har hæftet sig ved, at tonen i de politiske taler har ændret sig.

For eksempel italesættes massemord og etnisk udrensning i et nyt lys. Det er ikke spekulationer, men Ruslands normale politiske diskurs. Den detaljerede præsentation af disse typer intentioner er blevet normaliseret.

For eksempel erklærede den russiske økonom og tidligere embedsmand i præsidentens kontor, Mihail Hazin, at Ukraine skulle deles mellem Polen og Rusland. Et uafhængigt Ukraine ville dermed ophøre med at eksistere. Ifølge hans plan bør ukrainsk kultur og ukrainsk sprog forbydes i de områder, der skal under russisk styre, og landets nordlige områder bør omdannes til landbrugsarealer, hvor forsvarsstyrker og industrien skal elimineres.

Han ville have områdets såkaldt overskydende befolkning overført til Ruslands fjernøsten. Og da der fortsat er millioner af mennesker, der ikke kan ’helbredes’, bør nogle af dem udryddes og andre sendes ud af landet.

Selvfølgelig er retorikken en test, der skræmmer og derved del af Ruslands psykologiske krigsførelse. Det samme gør sig gældende for den trinvise udvikling i normaliseringen af ​​vold. På nøjagtig samme måde er der flere gange tidligere i verdenshistorien blevet begået talrige folkemord. Det er sådan, at folk i deres land bliver vænnet til en idé, som i andre sammehænge ville forfærde dem.

Afslutningsvis vil jeg låne en linje fra den amerikanske menneskerettighedsaktivist og digter Audre Lorde: »Jeres tavshed vil ikke beskytter jer«.

Finsk-estiske Sofi Oksanen (1977) debuterede med ’Stalins Køer’ i 2003 (da. 2011) og har senest udgivet ’Norma’ i 2015. Hun brød igennem internationalt med ’Renselse’ i 2008 (da. 2010).

© Sofi Oksanen og Information. Oversat af Niels Ivar Larsen