fredag 18 november 2011

Slaveri i Sverige: Ingen kafferast för stressad personal


Publicerat: tisdag 01 november 2011 kl 05:40

Kaffekedjan Espresso House anställda jobbar under mycket stressade förhållanden. Personalen är underbemannad, jobbar övertid utan att stämpla och får femton minuters lunchrast. Det säger flera anställda som nyheterna har pratat med.

Samtidigt kontrollerar kaffekedjan personalen oannonserat med flera olika metoder.

Clara jobbar på ett Espresso House i södra Sverige.

– Alltså man går och väntar på dem hela tiden. Sen när de har gått är alla slutkörda så det är skönt om de kommer i början av månaden. Men de kommer nästan alltid vecka tre eller fyra. En månad kom de precis i slutet och det var fruktansvärt de två veckorna där i mitten. Alla gick på tå och var så här: snart kommer de snart kommer de, det måste vara skinande rent.

Det är Gästens Väg som Clara beskriver. En av tre oannonserade kontroller som personalen på Espresso House får räkna med. En gång i månaden poängsätts bland annat städning, klädsel, kaffe och bemötande. Poängen rapporteras vidare till högre nivå och tillsägelser delas ut. För de bästa resultaten finns priser att hämta. Personalen kan dessutom få sina väskor kontrollerade efter stölder.

Lynn Ljungberg är ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

– De här kaférörelserna har man ännu inte satt fingret på ordentligt. Om man gör detta i tid och otid så är det inget kvalitetsarbete som man gör inom företaget utan det är ett sätt att kontrollera arbetstagarna och skapa en rädsla. Just det här att spionera på de anställda tyder på att man har väldigt dålig människosyn.

– Jag tror att det är viktigt att svenska konsumenter och får en bra behandling. Huvudmålet med Gästens Väg är att hela vårt bolag ska ha fokus på våra gäster, säger Espresso House VD Adriano Capoferro.

Arbetsplatscheferna ute på kaféerna kan hämta ut bonus varje månad om personalprocenten hålls nere. Initiativ och ansvar är Espresso House motto och det anses man ta när man jobbar övertid. Adriano Capoferro kommenterar underbemanningen.

– Som alla andra bolag har vi våra nyckeltal. Nyckeltalen är till för att vi ska ha en viss ekonomisk styrning. Ibland så är det diskussioner om hur schemat ska se ut, men att man uppmuntrar till att utnyttja unga anställda, det känner vi inte igen.

– Det är väldigt ofta vad vi ser mycket ung personal och det är just de ställena som blir på det sättet. Det är lättare för arbetsgivarna att styra och ställa med unga människor. Det verkar så bra till att börja med så blir det tuffare och tuffare krav på de anställda tills de körs slut och sönder säger Lynn Ljungberg, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.

* Clara heter egentligen något annat, hennes röst har också bytts ut.

* Vi har pratat med ytterligare fem personer som jobbar eller har jobbat på Espresso House och de ger samma bild som den Clara beskriver.