fredag 30 mars 2012

Folkhemmet Sverige: 22-åring dog - skarp kritik mot nekad ambulans

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5037798

Uppdaterat: tisdag 27 mars 2012 kl 14:00 (publicerades tisdag 27 mars kl 11:33)

Tre gånger ringde 22-åringen till SOS-alarm och klagade på andningssvårigheter och smärtor. Lika många gånger nekades kvinnan ambulans och kopplades istället till sjukvårdsrådgivningen. Kvinnan avled senare samma natt.

Västernorrlands landsting får nu skarp kritik av Socialstyrelsen, främst för att de inte en ambulans den andra och tredje gången som kvinnan ringde.

Incidenten ägde rum i januari förra året och dödsorsaken var att kvinnan tagit en kombination av läkemedel.

– Sjukvårdsrådgivningen har tolkat det som att hon hade någon magåkomma eller influensa och hänvisat henne till vårdcentralen nästkommande dag. Men i samtalen framgår det att hon hade en flämtande, snabb andning, sluddrande tal och ont över bröstet. Det är en stark indikation på att sända ambulans redan i första skedet. Det är anmärkningsvärt att hon inte fick hjälp, säger Andrea Blömer, inspektör på Socialstyrelsen till TT.

Landstinget har anmält händelsen enligt lex Maria. SOS-alarm undgår dock all kritik från Socialstyrelsen eftersom de hade ett avtal där operatörerna kopplade in högre medicinsk kompetens från landstinget när de var osäkra.

Ärendet är även anmält av en privatperson, där väntas ett avgörande inom tre veckor.

På flera håll i landet har eller har SOS Alarm haft avtal med landstingen om att koppla in sjukvårdsrådgivningen för högre medicinsk kompetens. Men att flera aktörer är involverade i att bedöma en patients vårdbehov innebär ofta ett riskmoment, enligt Socialstyrelsen.

– I en del regioner har det varit ganska stora problem med flera allvarliga ärenden, säger Maria Carlund, inspektör på Socialstyrelsen.

– Patienter har ringt SOS Alarm som kopplat vidare till sjukvårdsrådgivningen som hänvisat till vårdcentralen där ingen svarar och så får man ringa om. Det drar ut på tiden och patienten blir lidande.

Att göra korrekta medicinska bedömningar per telefon är generellt en mycket svår uppgift, säger hon.

– Det kan råda språkförbistring, man ser inte patienten och det kan vara en stressig arbetssituation.