måndag 6 april 2015

Min fars 14 dage i «Aydar»


4. april 2015

Andriy Pandrak har med Newsgerrig.com delt en dagbog om sin far Sergiys to uger i kamp.

Sandsynligvis glemmer jeg aldrig indholdet af to sms, som jeg fik på telefonen. Den første kom i søndags, den 1. august 2014, kl. 4:31: «Kære søn. Jeg er i bataljonen "Aydar" i anden eskadron (chefen er "Zola"). Ved 05:00 går vi i kamp. Jeg elsker jer alle. Din far». Anden sms kom i torsdags, 14 august 2014, 12.30: «Din far blev alvorligt såret».

Disse meddelelser er for evigt raderet i min hukommelse, fordi det er en realitet, fordi det har påvirket mig, min familie og pårørende.

Jeg ved ikke, hvad der fik mig til at skrive disse linjer. Måske stolthed over, at jeg har sådan en far, og erkendelsen af, at ham kunne jeg have tabt. Ifølge min far  Sergiy Pandraks fortælling, vil jeg skrive om de 14 dage i bataljonen «Aydar» til mine venner og pårørende, der ringede til mig efter den forfærdelige nyhed, så de kan vide, hvad der skete i virkeligheden.

14 krigsdage

29. juli 2014, min far og 10 af hans kampbrødre fra UNSO (Ukrainske Folks Selvforsvar, red.) og en medicinsk assistent kørte med to biler og en ambulance til byen Svatove, Lugansk region. Deres vigtigste opgave var levering af lægemidler og medicinsk udstyr til det medicinske områdehospital, der var i Lugansk lufthavn.

2. august i byen Starobilsk bestod UNSOs soldater en lægeundersøgelse, fik udstedt relevante dokumenter, udleveret soldaterbog og blev regnet som en særskilt særlig enhed af anden deling af det territoriale forsvar «Aydar». Alle modtog våben: Kalashnikov AKS-74U og to ekstra magasiner. På samme dag tog de af sted til kampbataljonens base «Aydar» i byen Shchastya.

3. august kl. 05:00 drog hele kolonnen af bataljon «Aydar» til byen Lugansk.

Da de nærmede sig de beboede steder Mala Vergunka, Velyka Verhunka og Krasnyi Yar (Zhovtnevyi distrikt i Luhansk) blev bataljonen indsat i kampformation. Kampen startede med det samme. Fra højhuse skød fjendtlige snigskytter, «Aydars» soldater belv beskudt fra flere BM-1 «Grad» raketkastere og 120 mm morterer, fjenden brugte tunge pansrede køretøjer – russiske T-90 tanks.

«Aydars» soldater modstod modigt angrebet af fjenden og angreb, hvilket resulterede i to ødelagte fjendtlige kampvogne og to BTR og tilintetgjorde adskillige dusin terrorister. «Aydar» havde desværre også tabt – fire blev dræbt, ni såret, en tank med mandskab ramte en magnetisk mine og en BTR. Således på grund af de heroiske handlinger fik «Aydars» soldater angriberne fuldstændig renset ud fra lokaliteterne Zhovtnebyi distrikt i Luhansk, nemlig Mala Vergunka, Velyka Vergunka og Krasnyi Yar.

5. august seperatister ville generobre Velyka Vergunka, men dem ventede på baghold, som de sørgede for en anden eskadron «Aydar» (som omfattede min fars enhed) ved Vergunskas krydset.

Mere end 30 terrorister blev dræbt. Ved undersøgelse af afdøde terrorister blev det konstateret, at det var soldater fra elite specialstyrkerne «Gurza» for bekæmpelse af terrorisme i Rusland. Dette blev dokumenteret med personlige dokumenter, vinkler på deres tøj og videoer på deres mobiltelefoner.

7. august ankom til «Aydars» stab Ukraines forsvarsminister Generaloberst Valery Geletey (nu afskediget, red.), Og efter "mand til mand samtaler" med bataljons personale, kørte efter et par dage, som fortalt af min far, to KAMAZ med våben til bataljonen (nyere modifikationer og flere, red.).

8. august kom fra Lutsk fem nye kampbrødre fra UNSO, så der i fars enhed derefter var 16 krigere.

Fra 8. til 11. august tog far med sin enhed ud til nær byen Metalist (10 km fra Lugansk). Hans soldater lærte nye våben, taktikker og strategier i gadekampe at kende (selvom alle soldaterne, før de gik i kamp, i tre måneder blev trænet i militærlejre i nærheden af Rivne, Novograd-Volynskyi og Vinnytsya).

12. august gik «Aydar» igen i kamp. Denne gang måtte de fjerne terrorister fra det beboede sted Hryaschuvate (Krasnodon distrikt, Luhansk-regionen) og fik fodfæste i det. Det var nødvendigt at blokere hovedvej M04 og forhindre eventuelle terrorister, der var i Lugansk, i at modtage "humanitær bistand" fra Den Russiske Føderation i form af T-90 tanks og flere BM-1 «Grad» raketkastere.

Under denne kampagne fra 12. til 13. august beordrede bataljonens chef personalet til at tilbringe natten i en ukrainsk landsby (der var ingen lokale folk).

Far med hans afdeling havde til huse i en gammel hytte. Da den ikke var stor, sov nogle soldater i den, og resten – udenfor. Far sov også udenfor. Han bredte ud sin skudsikre vest og sovepose på jorden, til høje lagde han maskinpistolen og i venstre hånd, gemt på brysten under tøjet, en granat, og så faldt han i søvn. Min far sagde, at om naten blev han vækket, over ham stod tre skygger.

En ukendt sagde: «Hvem er du?» (på russisk, red.)

Far svarede: «Og hvem er du?» (på ukrainsk, red.)

Den ukendte: «Jeg spurgte først!» og gjorde sin maskinpistol klar til skud.

Far: «Jeg – Aydar» og trak en granat fra lommen uden dens split.

Den ukendte: «Forstået. Er der frit her?»

Far: «Nej. Optaget».

De uidentificerede vendte rundt og gik. Så han ved ikke, hvem det var – egne eller fremmede.
13. august om morgenen nærmede bataljonen sig Hryaschuvate. Fjendtlige snigskytter, som sad i fire bygninger, begyndte straks at skyde mod vores mænd. Vores tanks beskød disse huse og tilintetgjorde snigskytter. Så begyndte gadekampe. Angriberne trak sig og havde tab i mandskab og materiel.

«Aydars» anden eskadron, 68 krigere med fars enhed, og ekvipager af tre tanks og pansrede køretøjer, blev beordret til at tage forsvaret på det store kryds i denne landsby og forhindre gennembrud af tung materiel og separatister fra Rusland.

Tre gange forsøgte fjendtlige kampvogne og pansrede køretøjer at bryde gennem krydset. «Aydars» anden eskadron tilbageviste heroisk disse angreb.

Ved kl. 19.30, som fortalt af min far, begyndte en drone at flyve over deres positioner. Desværre var luftværnskanonen, der var i bataljonen, ude af drift. At nedskyde dronen var ikke muligt. Og blot efter et par minutter begyndte der fra Ruslands territorium affyring fra flere BM-1 «Grad» raketkastere mod den position, hvor den anden bataljon var, og fra Lugansks side begyndte de at affyre fire 120 mm morterer, og terroristerne begyndte at beskyde deres positioner med maskinpistoler.

Den 18. time i kampen

Som far fortalte, faldt de første raketter fra de første to salver en smule til højre for dem, den tredje raket fra den tredje salve faldt tættere, men den fjerde hørte far simpelthen ikke – det betød, at raketterne fløj lige mod dem.

Far pressede sig med ryggen til tanken, i højre hånd var automatgeværet. Fars kammerater var sammen i en skyttegrav i en afstand af fem meter.

Fra døden blev min far redet af intuition og Gud Herren, fordi han nåede at falde ned på sit højre knæ, og 120-mm granaten ramte ikke hans krop men det venstre ben. Den anden granat dræbte tankens skytte, der befandt sig i en afstand af to meter fra min far.

Min far faldt på ryggen, hans venstre ben var der næsten ikke.

Krigen, hvor ambulancer beskydes

Fyre fra fars afdelingen forbandt ham straks, og under kraftig fjendtlig beskydning slæbte de ham til ambulancen.

Den medicinske assistent forbandt igen benet for at stoppe meget kraftig blødning og gav en indsprøjtning mod smertechok.

Ambulancen kørte med stor fart mod Lugansk lufthavn, som heroisk i tre måneder blev holdt af 80. brigades tropper fra byen Lviv.

Lugansk lufthavn husede også et militært felthospital. Mens ambulancen kørte hurtigt på hospitalet, ville terrorister to gange beskyde den med granatkastning, men heldigvis lykkedes de ikke med det.

Livet efter døden

I Lugansk lufthavn blev fars venstre ben amputeret og han blev fløjet med helikopter til Kharkiv. I Kharkiv lufthavn ventede et akut medicinsk hold fra intensivafdelingen med hovedlægen i spidsen. Far blev overført til en ambulance, og da han var tilsluttet systemet, viste det tekniske udstyr ingen tegn på liv...

Sergiy Pandrak blev reddet af en meget ung sygeplejerske. Ved brug af et manuelt blodtryksapparat kunne hun måle et blodtryk på 60/20. Så lægerne begyndte at kæmpe for hans liv.

Krigen sluttede ikke på dette

Efter far blev såret, holdt «Aydars» anden eskadron helt omriget dette kryds fra 13. til 24. august. I denne kamp mistede 18 kampbrødre livet, mere end 30 blev såret, UNSOs krigere forblev intakte.

Til at bryde ud fra omringningen blev «Aydars» soldater hjulpet af 80. faldskærmssoldaters brigade, der kom dem til hjælp efter elleve dages voldsomme kampe.

Nyheder, forfærdeligere end skade

Den 5. september skulle en del af «Aydars» anden eskadron , herunder otte UNSOs krigere fra Volyn, som min far i militærlejre trænede i forberedelse til kampoperationer, eskortere en konvoj af militært udstyr, efter den såkaldte våbenhvile, men et forræderisk baghold af russiske specialstyrker dræbte alle.

I dette baghold blev min fars ven Andriy fra Ternopil, der var kun 32 år gammel, dræbt. I mere end fem måneder uden hvile kæmpede han i «Aydar». Nu har et russisk monster på internettet lagt et foto, hvor han praler og i sin hånd viser et UNSO ID-kors, der er taget fra fars afdøde kampbroder.

Det gør os meget ondt for de drenge, vi er meget ked af det. Lad hvile i evig fred, og evig hukommelse til dem - deres herlighed! Helte dør ikke, for de forbliver i vores hjerter.

Det er krig, ikke en ATO zone

Dette er historien om min far, som ikke var i et ATO område, men var i fremskudt stilling ved fronten. Hvad der ikke er en bevogtet kontrolpost i en afstand af 100 km fra kampene, men sammen med sine UNSO brødre, som en del af «Aydars» eskadron, hvert sekund satte livet på spil. Jeg er stolt af ham, og jeg er stolt over at have sådan en far!

Sejren vil være det ukrainske folks!