måndag 6 juli 2015

Østukraine: Et år under okkupation


5. juli 2015  12:17

Tidligere Donetsk-beboer skrev til Newsgerrig.com om sine oplevelser og følelser under besættelsen af byen, og hvordan den lever i dag.

For et år siden, den 5. juli, vågnede vi op om morgenen og lærte, at vores by havde besluttet, at tropper af den russiske sabotør Igor Strelkov, der flyttede fra Slovyansk, skulle "redde os fra Kievs junta" (den ukrainske regering, red.). (Læs her om årsdagen for befrielsen af Slovyansk.)

Så vi spurgte  indigneret os selv: Hvordan gav vores hær, generaler, efterretningsfolk, Ukraines Sikkerhedstjeneste, de særlige enheder, luftvåben og andre dem mulighed at gå ud fra Slovyansk om natten og så nemt komme til det regionale centrum? Hvordan kunne det ske, at de under deres kørsel fra sted til sted de kunne ødelægge alt?

Spørgsmålene blev flere

Nogle dage havde den militære kommando, regering, parlament og alle øverste statslige ikke nogen klar forklaring på begivenheden. Senere begyndte at udvikle en version, at terroristerne angiveligt havde civile gidsler, som transporteres med dem i køretøjerne.

Senere lærte vi, at ATOs kræfter, der førte angrebet på Slovyansk, forud vidste om terroristernes afgang, men holdet havde ikke ordre til at tilintetgøre dem. Igen kun spørgsmål... Men den 5. juli kom den erkendelse, at i Donetsk ventede de mørkeste udsigter. Denne dag vil forblive i Donbas' historie skrevet med bogstaver af blod.

Dengang tænkte jeg, at frygtelige billeder af fremtiden tegner kun jeg og et lille antal af mine meningsfæller. De fleste mennesker er med forvirret sind (jeg tror, at de virkelig er under stor indflydelse fra et mentalt eksperiment), og intet kritisk ser i dette.. Et år gik, og jeg vil tage den frihed at hævde, at der stadig er mange mennesker, der stadig ikke er blevet seende.

For at finde udgang

Jeg husker tydeligt, hvordan jeg var ivrigt på udkig efter noget nyt om situationen i forskellige distrikter i Donetsk, efterfulgt af informations-båndsløjfe online næsten døgnet rundt, sendte midler til behandling af vore sårede soldater, læste interviews, forsøgte at finde frivillige til at hjælpe vores hær, troede på, at det kunne fri os fra denne besættelse. Men intet mirakel skete i den anden uge, eller i den anden måned.

Logik hviskede til mig om, at almindelige mennesker først var nødt til at "leve efter deres egen pung", dvs. at vurdere fordele og ulemper ved "den russiske verden" ("russkii mir" på russisk, red) ud fra forbrugeren. Næsten straks begyndte der at forsvinde produkter på supermarkedernes hylder (selvom der var mange supermarkeder i Donetsk), modebutikker og andre butikker lukkede, terrorister røvede Ukraines største shopping- og underholdningscenter "Donetsk City", man holdt op med at udstede pensioner og sociale ydelser, bankerne lukkede, betydeligt forhøjede fødevarepriser.

Denne negative liste er endeløs. Men dette gjorde ikke beboerne "ædru". Hvis nogen har ændret deres mening om "befrierne", var de allerede så intimideret, at de var tavse om det.

Byen uden modstand

Donetsk er tavs nu. Strømme af menneskelig indignation rettes kun mod Kievs myndigheder. Selv om det er et af kendetegnene for demokrati, hvor folk frit kan kritisere den nuværende regering. Den eneste myndighed, de anerkender, er DFR (Donetsk Folke Republik, red.), og de kritiserer Kiev. Det er Donetks paradoks.

Donetsk beboere har længe foregivet, at alt går sin gang: går på arbejde, offentlig transport fungerer, mobilkommunikation, internettet, men der er ingen ukrainske tv, radio og presse.

Mine personlige følelser har været overvældende. Tilbage i juni fortalte arbejdsgiveren mig, at han ikke længere er i stand til at betale lønninger, så jeg var nødt til at sige op.

Overalt i byen lavede terrorister vejspærringer, gav våben til hjemløse og kriminelle elementer. De strejfede om byen, gik til butikkerne med våben i hånd, gik fra hus til hus, tilskyndede folk til at tilslutte sig hæren, etablerede udgangsforbud og affyrede kontinuerligt deres våben - skød-skød-skød.

Min personlige front

Så lærte jeg at begynde at skelne mellem lydene fra maskinpistoler, morterer, granatkastere, haubitser, flere raketsystemer og meget mere, som jeg aldrig i mit liv overhovedet havde tænkt på.

Da jeg gik til markedet, og der så et telt med terroristernes kampagnematerialer, følte jeg det nødvendigt at tage flere aviser og foldere, hurtigt transportere dem til skraldespande i nærheden af huset, hvor jeg ødelagde dem, så denne vederstyggelighed ikke kom til folks øjne. Men nogle mennesker kom og donerede penge til disse svindlere, der indsamlede til deres påståede behov for "DFRs soldater".

Nu synes jeg selv, at det er ubehageligt at nævne, at jeg bogstaveligt rystede i bevidsthed om, hvad der skete, og at jeg ikke kunne åbne disse menneskers øjne. Nogle af dem vil min tunge ikke kalde folk, især hvis de råbte "Slå ukrov (negativt udtryk for det ukrainske folk, red.), de fortjener det!" Al sjæleafskyelighed kom ud af dem.

Jeg begyndte at indse, at jeg hader alle dem, der støtter terroristerne, dem, der råber af lykke over at leve under Rusland, der stiller spørgsmålet: "Er du for Ukraine eller Rusland?" Folk, der har hovedet skruet rigtigt på, må indse, at hjemlandet ikke er en væddeløbshest, at man ikke kan satse på den ene eller den anden og vælge på grundlag af udseende.

Årsdagen for besættelsen

Det foregik et par måneder og derefter et helt år. Situationen med mad, medicin, penge er forværret betydeligt. Også den centrale regering i vores land er knyttet til denne situation.

Strømmen af interne flygtninge til det frie territorium stopper ikke, folk er på udkig efter måder at blot overleve på. I den vestlige udkant af byen er der konstant igangværende kampe og ingen fredsaftaler forhindrer dette.

Donetsk forvandles til en enorm kø med humanitær bistand. Byen er oversvømmet med lav kvalitet og meget dyre russiske produkter. Nogle af lønningerne begyndte at blive udbetalt i russiske rubler, butikker begyndte at acceptere dem (selvom sælgerne tager rubler uden stor intusiasme).

Nogle hospitaler og klinikker fungerer stadig, og regionale sygehuse (klinisk, traumer, kræft, brandsårsafdeling) behandler aktivt de sårede terrorister.

Er der en fremtid?

Det er svært at forestille sig, hvad der ellers venter Donetsk videre, og om den engang kan vende tilbage i Ukraines favn. En ting jeg ved med sikkerhed, ingen fra de vilde masser, der støttede terroristerne, vil nogensinde indrømme deres fejl og forstår ikke, at deres børn er dødsdømt, da de kaldte almindelige kriminelle til vores land.

For deres samvittighed vil disse mennesker altid finde undskyldninger, men jeg kan stadig ikke finde retfærdiggørelse for dem. På en eller anden måde har jeg en fornemmelse af medfølelse for dem, der er bange for højt at erklære, at "den russiske verden" bragte dem løbende sorg, elendighed, endeløse tragedie. Andre tilhængere af nabolandet irriterer mig stadig. Måske er det derfor, jeg ikke kunne leve med dem.

Viktoriya Zakharkina,
ukrainsk journalist