måndag 20 juni 2011

Pedofiler i Sverige: Hon blev utsatt för övergrepp av tränaren


Publicerat: 30 maj 2011 kl 04:45

Idag kan Dalanytt avslöja att sexuella övergrepp på barn har förekommit inom dalaidrotten. Vår granskning visar stora brister hos två av länets största friidrottsföreningar, som haft en misstänkt pedofil som tränare.

Idag får du höra Lindas berättelse. Hon blev utsatt för övergrepp under sin tid som aktiv.

– Jag var en väldigt glad tjej, hade väldigt mycket energi. Och jag lade all min kraft på friidrotten just då, jag var ett framtidshopp, väldigt duktig och vann mycket tävlingar runt om i Sverige, berättar Linda.

Skulle bli vägd och mätt

Linda var tolv år och tränade fyra gånger i veckan. En dag skulle hon komma tidigare till träningen.

– Jag skulle bli vägd och mätt.

Linda var på plats två timmar innan träningen och tränaren mötte upp henne.

Linda berättar sin historia:

"Han tog in mig på ett rum. Där det var en säng med sånt där papper på. Där jag fick lägga mig på den här sängen. Jag skulle ta av mig alla kläder. Det ifrågasatte jag för jag hade precis kommit in i puberteten och tyckte det var väldigt pinsamt med min kropp just i den perioden. Han insisterade på att alla kläder skulle av för jag skulle ju vägas.

Jag tog av mig kläderna och men behöll trosorna på. Sen skulle jag lägga mig på den här sängen där han skulle börja mäta mig. Där började han mäta både mina ben, mina armar, över mina bröst. Det kändes ju fruktansvärt hemskt. Jag knuffade undan hans händer. Sen började de här mätningarna komma närmare och närmare mitt underliv. Då sa jag skarpt ifrån, jag ville gå därifrån. Då sa han att vi skulle stanna där inne i rummet och han låste dörren.

Efter det placerade han sina händer mellan mina ben och jag började gråta. Han ignorerade bara att jag grät och han sa att det här har alla andra barn gått igenom så det här är inget konstigt, det här ska du också gå igenom nu. Han stoppade händerna innanför mina trosor.

Det här var som en mardröm för mig för det här var en människa jag litade på. Helt plötsligt var den här människan ett monster. Jag var väldigt, väldigt rädd och jag sa upprepade gånger att jag ville gå därifrån. Han sa att vi ska stanna här och berättar du det här för någon annan så är det ingen som kommer tro dig för att jag är vuxen och du är barn.

Jag tror att vi var därinne en och en halv timme. Efter det här var jag upprörd och ledsen, väldigt rädd framför allt. Men vi gick ut därifrån till slut. Jag skulle då träna en helt vanlig träning den dagen. Jag var fruktansvärt rädd för att möta hans blick. Han sökte min blick hela tiden under träningen.

Efter träningen, i omklädningsrummet, så bröt jag ihop, totalt. Jag berättade för de andra tjejerna vad jag hade upplevt. Då var det genast en annan liten tjej som började gråta och berättade att hon hade också varit utsatt för samma sak fast värre och under loppet av flera år. Hon hade då inte vågat berätta någonting.

Jag gick direkt efter träning ut till bilen till mina föräldrar där jag genast berättade vad som hade hänt. Mina föräldrar tog ju det här på extremt stort allvar och blev väldigt väldigt upprörd. Jag hade turen att ha föräldrar som trodde på mig och stöttade mig. De kontaktade idrottsföreningen direkt för att diskutera en anmälen och få den här personen avstängd omedelbart."

Kommer du ihåg vad du tänkte om det här, när du var så liten?

– Jag var oerhört ledsen. Och jag var oerhört förvirrad, säger Linda med gråten i halsen.

– Jag var rädd. Hade mycket mardrömmar efteråt och jag hade svårt att lita på människor. Ja, det har präglat hela min uppväxt.

Finns ingen utredning

Det här är Lindas historia. Eftersom händelsen aldrig anmäldes, finns ingen utredning. Det finns inte fastställt vad som egentligen hände.

Men det vi vet är att styrelsen kände till Lindas och de andra tjejernas berättelse.

(Linda heter i själva verket någonting annat)