måndag 20 juni 2011

Invandrargäng i Sverige: Politiker oroade över kriminella gäng

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=4549291

Publicerat: 13 juni 2011 kl 06:00

Kriminella gäng i Södertälje är ett stort problem för kommunen - det anser mer än 150 politiker i kommunen enligt en enkät som Radio Stockholm har gjort. Under de senaste åren har kriminella gäng stått bakom flera grova våldsdåd i kommunen.

Även om de våldsdåd som skett i flera fall handlat om uppgörelser mellan gängen, så påverkas också allmänheten, säger Staffan Norberg, kommunalråd för Vänsterpartiet i Södertälje.

– Det har varit ett stort problem i Södertälje, den så kallade vardagsbrottsligheten, stölder, inbrott, andra småtjuverier har varit ganska utbrett i stan och på senare år har den här grova organiserade brottsligheten hamnat i fokus med utpressning, beskyddarverksamhet, andra sådana här saker som man absolut inte vill ha i ett samhälle har dykt upp här, säger Staffan Norberg.

Södertälje är en kommun som de senaste åren skakats av flera blodiga uppgörelser mellan kriminella gäng. Förra sommaren dödades en fotbollsspelare och hans bror på en illegal spelklubb i Ronna. Morden var kulmen på en period av upptrappat våld mellan de två kriminella gängen Södertäljenätverket och X-team.

När Radio Stockholm i en enkät ställt frågor till politiker i Södertälje om de organiserade kriminella gängen är det tydligt hur de ser på företeelsen. Av 156 personer som svarat anser 151 att de är ett stort eller mycket stort problem. De allra flesta som svarat, 85 personer, anser att problemet är mycket stort.

Miljöpartisten Jiri Kminek ser så allvarligt på problemet att han övervägt att flytta från staden.

– Jag tycker att det har gått över gränsen som jag kan acceptera för att det ska vara någon sorts fredlig samvaro mellan människor i en stad. Jag kan inte tolerera att gå på gator eller befinna mig i en stad där jag vet att en del människor går tungt beväpnade, säger han.

Men det är så att du har funderat allvarligt på att flytta?

– Absolut. Jag höll på att flytta för ett år sedan, men mina anhöriga ville inte.

I enkäten pekar politikerna ut företagarna som den grupp som framför allt utsätts för brott från de kriminella gängen, genom till exempel utpressning. Men även föreningsliv och allmänhet påverkas, enligt politikerna.

Flera pekar på svårigheten att få folk att anmäla eller vittna om brott där kriminella gäng tros vara inblandade, ett problem som både Jiri Kminek och Staffan Norberg kan bekräfta.

– Ja, det är ju verkligen känsligt. I min omedelbara närhet så vet jag att man inte har anmält grova kriminella brott. Man vågar inte anmäla för man kan bli uppsökt och misshandlad, säger Jiri Kminek.

– Ja, det är ju det stora problemet. Skulle människor våga berätta, så skulle vi, framför allt polisen och skattemyndigheten och andra, kunna lösa de här problemen, säger Staffan Norberg.