måndag 20 juni 2011

Invandrargäng i Sverige: Södertäljepolitiker berättar om hot


Publicerat: 13 juni 2011 kl 17:08

Ledande politiker i Södertälje har under de senaste åren utsatts för hot och våld från kriminella gäng, men få vill berätta om vad som hänt. En av få som nu berättar är Marita Lärnestad, moderat oppositionsråd i Södertälje. Hon har bland annat fått hjulbultar på sin bil uppskruvade, en händelse som kunde ha slutat mycket illa, berättar hon.

– På kvällen samma dag så började det låta i bilen, att det slamrade. Jag stannade på motorvägen, men det var en väldigt smal vägren och det syntes inte då. Jag tänkte att jag har luft i däcken och jag har inte punktering så jag fortsatte och det bara slog och skakade i ratten, berättar Marita Lärnestad.

Samma dag hade hon varit i stadsdelen Ronna i Södertälje för att inviga det nya lokala poliskontoret.

Den dagen fanns även en del kända kriminella på plats som tittade på medan polis och politiker minglade. Senare på kvällen åkte Marita Lärnestad hem, i bilen satt även sonen och hans flickvän.

Lossnade hjulet helt, och åkte av?

– Ja, jag tänkte att nu går det åt helsike för det skakade som bara den. Jag tänkte att jag måste stanna och precis då, när jag hade fått ner farten så stack det. Det var ingen rolig upplevelse.
I den enkät som Radio Stockholm gjort pekar politikerna framför allt ut företagare som den grupp som påverkas av de kriminella gängen. 138 av 156 som svarat tror att de påverkas av gängen. Men många, 87 personer, tror att också politiker kan påverkas.

Marita Lärnestad säger att hon under flera år utsatts för hot och vid flera tillfällen fått bilens hjulbultar uppskruvade och än idag har hon för vana att kontrollera bultarna innan hon kör iväg. Händelsen i Ronna är den som hon är säkrast på att den kan kopplas till de kriminella gängen i Södertälje.

- Det är en markering att här öppnar vi ett poliskontor, det var ett störande moment. Jag tror att det hade något med det göra, men ingen kommer att kunna bevisa det, det här är bara mina egna teorier.

Du som är en ledande politiker här i Södertälje Kommun. Inte ens du vågade öppet gå ut med det?

- Nej, jag ville inte ha större uppmärksamhet på det då. Det är jobbigt nog ändå. Rädslan att man skulle dra på sig mer skit den finns ju där. Då tycker jag att det var bättre att det inte blev några stora rubriker kring den. Vi som var berörda visste ju om det.