onsdag 28 december 2011

Svindleri i Sverige: Utländsk arbetskraft luras på utlovad lön

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4849403

Publicerat: lördag 10 december 2011 kl 05:55

Flera av dem som kommer till Sverige och jobbar på tillfälligt arbets- och uppehållstillstånd får inte den lön de blivit lovade. Dilshod Nasriddinov från Kazakstan skulle få 18 500 kronor i månaden, enligt det anställningserbjudande som godkänts av både facket och Migrationsverket. Men så blev det inte.

Konflikt i P1 | Lagen om arbetskraftsinvandring har kallats den största reformen i invandringspolitiken på årtionden, men har lagen gjort tillvaron tryggare?

I sju månader jobbade Dilshod Nasriddinov som billackerare i Stockholm. I anställningserbjudandet som jag läst står det att han ska få 18 500 kronor i månaden, 14 500 efter skatt. Men jag fick aldrig den lönen, säger Dilshod Nasriddinov till mig.

Dilshod visar mig tre månaders uttagskvitton, där kan jag se att han fått 8 500 kronor i månaden. Men första månaderna fick jag inte ens det, säger han, då fick jag 6 000 och 6 500 kronor direkt i handen. Men Dilshod Nasriddinovs chef på bilverkstan säger till mig att han visst betalat den överenskomna lönen.

När Dilshod Nasriddinov till slut krävde att få den lön han utlovats, alltså 18 500 kronor i månaden blev han i stället uppsagd.

– Det blev bråk, berättar Dilshod Nasriddinov. Om du inte accepterar lönen här, sa min chef, så har du inget jobb mer.

Sen bad arbetsgivaren Migrationsverket att dra tillbaka Dilshods arbets- och uppehållstillstånd.

Alejandro Firpo är chef på Migrationsverket arbetstillståndsenhet. Han säger att Migrationsverket inte har något uppföljningsansvar, det vill säga att ta reda på att de som kommer till Sverige och jobbar inte blir lurade.

– Migrationsverket har inget uppföljningsansvar. Vi gör inga arbetsplatskontroller.

Och om människor hamnar i väldigt svåra omständigheter på grund ändå av alla godkända tillstånd, vems ansvar är det då?

– Arbetsmarknadens parter har ju att lösa problemen på arbetsmarknaden.

– Jag sa upp mig från mitt jobb i Kazakstan för att jobba här i Sverige och tjäna lite pengar. Men nu har jag i stället fått sparken. Det känns väldigt tungt, säger Dilshod Nasriddinov.