lördag 21 april 2012

”Telia marknadsför sig med socialt ansvar”

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5073312

Publicerat: fredag 20 april 2012 kl 15:15

Teleoperatören Telia Sonera har fått hård kritik för sina affärer i diktaturer som Vitryssland och Azerbajdzjan. Som många andra storföretag marknadsför sig Telia Sonera också som ett företag som tar ett särskilt samhällsansvar. Men Swedwatch, som granskar svenska företag utomlands, tycker inte att Telia håller vad de lovar.

– Jag tycker att det är ett stort hyckleri och att det är oacceptabelt. Det stämmer inte överens med vad de skriver i sin uppförandekod och vad som står på deras hemsida, där man hävdar att man agerar enligt internationell standard för mänskliga rättigheter, säger Viveka Risberg, kanslichef på Swedwatch.

Bland det första som möter en när man går in på Telia Soneras hemsida är ”Corporate responsibility”, också kallat CSR, vilket är ett sätt för företaget att visa upp att de tar sitt sociala samhällsansvar.

Där står bland annat att ”kundernas integritet är av yttersta vikt för Telia Sonera”. Samtidigt som Telia i sina dotterbolag låtit säkerhetstjänster i diktaturer i Östeuropa och Centralasien lyssna av kundernas samtal.

CSR har blivit en allt vanligare trend bland storbolagen som vill visa upp sin goda sida. Men begreppet CSR är flytande.

För vissa företag handlar det om att ha bra arbetsmiljö inom företaget och för andra handlar det mer om mänskliga rättigheter eller miljöfrågor. Det finns inga bindande regler för vad stämpeln ska innebära. Företagen kan göra som de vill och visa upp vad de vill.

– Då kan det vara mycket reklam och utanpåverk, men vi arbetar med att det ska finnas juridiska regler för företagen att följa, säger Viveka Risberg på Swedwatch.

CSR-stämpeln är något som börsnoterade företag allt oftare visar upp. Anna Nilsson, hållbarhetsanalyschef på Robur Swedbank, menar att det är viktigt för företaget med det sociala ansvaret och det hållbara arbetet men att det kan finnas risker med ansvarsstämpeln.

– Det är en risk att försöka bygga en fasad och använda sig av en CSR-stämpel och inte ha byggt ett ordentligt arbete bakom. Men jag tycker fortfarande att det är en ännu större risk att överhuvudtaget inte ha byggt upp arbetet.

Vem är det bra för?

--Eftersom det är lönsamhetsfråga och en konkurrenskraftfråga så är det ju viktigt för bolaget själv och deras anställda och det är också bra för oss aktieägare. Det är inte en välgörenhetsfråga, det är väldigt viktigt att tänka på.

att inte sätta igång med hållbarhetsarbetet. Det är lönsamt för företaget med bra CSR. Det är inte en välgörenhetsfråga, det är viktigt att komma ihåg, säger Anna Nilsson.