http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5073312
Publicerat:
fredag 20 april 2012 kl 15:15
Teleoperatören
Telia Sonera har fått hård kritik för sina affärer i diktaturer som Vitryssland
och Azerbajdzjan. Som många andra storföretag marknadsför sig Telia Sonera
också som ett företag som tar ett särskilt samhällsansvar. Men Swedwatch, som
granskar svenska företag utomlands, tycker inte att Telia håller vad de lovar.
– Jag tycker att det är
ett stort hyckleri och att det är oacceptabelt. Det stämmer inte överens med
vad de skriver i sin uppförandekod och vad som står på deras hemsida, där man
hävdar att man agerar enligt internationell standard för mänskliga rättigheter,
säger Viveka Risberg, kanslichef på Swedwatch.
Bland det första som
möter en när man går
in på Telia Soneras hemsida är ”Corporate responsibility”, också kallat CSR,
vilket är ett sätt för företaget att visa upp att de tar sitt sociala
samhällsansvar.
Där står bland annat att
”kundernas integritet är av yttersta vikt för Telia Sonera”. Samtidigt som
Telia i sina dotterbolag låtit säkerhetstjänster i diktaturer i Östeuropa och
Centralasien lyssna av kundernas samtal.
CSR har blivit en
allt vanligare trend
bland storbolagen som vill visa upp sin goda sida. Men begreppet CSR är
flytande.
För vissa företag
handlar det om att ha bra arbetsmiljö inom företaget och för andra handlar det
mer om mänskliga rättigheter eller miljöfrågor. Det finns inga bindande regler
för vad stämpeln ska innebära. Företagen kan göra som de vill och visa upp vad
de vill.
– Då kan det vara mycket
reklam och utanpåverk, men vi arbetar med att det ska finnas juridiska regler
för företagen att följa, säger Viveka Risberg på Swedwatch.
CSR-stämpeln är något
som börsnoterade
företag allt oftare visar upp. Anna Nilsson, hållbarhetsanalyschef på Robur
Swedbank, menar att det är viktigt för företaget med det sociala ansvaret och
det hållbara arbetet men att det kan finnas risker med ansvarsstämpeln.
– Det är en risk att
försöka bygga en fasad och använda sig av en CSR-stämpel och inte ha byggt ett
ordentligt arbete bakom. Men jag tycker fortfarande att det är en ännu större risk
att överhuvudtaget inte ha byggt upp arbetet.
Vem är det bra för?
--Eftersom det är
lönsamhetsfråga och en konkurrenskraftfråga så är det ju viktigt för bolaget
själv och deras anställda och det är också bra för oss aktieägare. Det är inte
en välgörenhetsfråga, det är väldigt viktigt att tänka på.
att inte sätta igång med
hållbarhetsarbetet. Det är lönsamt för företaget med bra CSR. Det är inte en
välgörenhetsfråga, det är viktigt att komma ihåg, säger Anna Nilsson.