torsdag 12 januari 2012

Kriminalitet i Sverige: Stor ökning av antalet villainbrott

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4905416

Publicerat: torsdag 12 januari 2012 kl 16:40

Antalet anmälda brott ökade med tre procent under 2011, enligt den preliminära brottsstatistiken som Brottsförebyggande rådet, Brå, presenterade i dag. Våldsbrotten, narkotikabrotten och stöldbrotten ökar, liksom bostadsinbrotten. Nioårige Abanob Schemon från Värnamo var ensam hemma när tjuvarna tog sig in i bostaden.

– Jag tittade på tv när jag hörde att någon ringde på dörren, men jag svarade inte. Jag tänkte att det kanske var en försäljare eller något. Sedan ryckte det i handtaget och sedan började det knaka. Jag bad till Gud och Jesus att de inte skulle göra något, säger Abanob Schemon.

Familjen Schemon är inte ensamma om att drabbas av inbrott. Den preliminära statistiken från Brå visar att stöldbrotten, där bostadsinbrotten ingår, ökar för första gången på tio år i Sverige.

Anton Färnström är statistiker på Brå.

– Det är framförallt villainbrotten som står bakom uppgången när det gäller bostadsinbrott, de har gått upp med 19 procent under 2011 jämfört med 2010, säger Anton Färnström.

Polisen i Jönköpings län utreder nu 170 bostadsinbrott som anmälts sedan 1 december. Det är mer än tre gånger så många som under samma period året dessförinnan. Däribland det inbrott som 9-årige Abanob Schemons familj utsattes för.

Ingemar Eriksson arbetar med utredningarna.

– Vi besöks uppenbarligen av ligor men det är säkert inte bara de som kommer hit på besök utan det är sannolikt så att vi inte kan utesluta några kategorier. Det är också livstilskriminella som lever i vårt län, säger Ingemar Eriksson.

Inbrottet hemma hos 9-årige Abanob Shemon har påverkat hans liv.

– Jag kunde inte sova så bra, det var lite läskigt. Jag tänkte mycket på det, säger Abanob Shemon.