tisdag 24 januari 2012

Svensk arbetsmarknad: Uniflex hittade på jobb för att göra löneavdrag

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4923009

Publicerat: måndag 23 januari 2012 kl 06:00

Bemanningsföretaget Uniflex har erbjudit anställda påhittade uppdrag – för att slippa betala lön. Sveriges Radio har pratat med flera anställda på Uniflex som har blivit av med lön genom att bolaget erbjudit jobb som inte finns.

– De ringde mig på morgonen. Jag sa att det är utanför Stockholm. Han sa okej, om du inte vill jobba så tacka nej. Jag visste inte att de skulle dra från min lön. Sedan såg jag på datorn att de tagit bort från min lön.

Det handlar om anställda som för tillfället saknat uppdrag men som bemanningsföretaget Uniflex ändå var tvungna att betala en grundlön, så kallad garantilön.

Undantaget är om den anställde skulle tacka nej till ett uppdrag, då slipper bemanningsföretaget betala lön.

En annan person, som också fick jobbuppdrag genom Uniflex på företaget Nefab i Bålsta, insåg att han skulle ha flera timmars resväg dit.

– Jag skulle inte hinna göra någonting, ingenting. Jag sa till henne att då måste jag tacka nej. Hon sa okej ingen fara, du har tackat nej till det här jobbet.

De personer vi hör i inslaget är bara två utav flera som berättar liknande historier om att de erbjudits jobb på företaget i Bålsta under hösten, och tackat nej. I själva verket har Uniflex inte ens haft uppdrag på företaget då.

Heidi Tapia, produktionschef på förpackningsföretaget Nefab, säger att de inte känt till att Uniflex gjort så här. Men en dag dök det plötsligt upp en Uniflex-anställd hos dem i Bålsta.

– Han sa att han hade blivit kallad hit fast vi inte bett om att få personal. Jag ringde och pratade med hans chef på Uniflex och intygade bara att han faktiskt varit här, för de trodde tydligen inte på att han befann sig på plats.

Vad svarade de då, varför hade de skickat en person till er när ni inte har bett om något uppdrag?

– Han är förvirrad, sa hon bara. Hon skrattade lite och skyllde på honom.

Uniflex medger nu att de har gett anställda uppdrag som inte finns. De drabbade ska ha fått betalt för den tiden och Uniflex har vidtagit åtgärder.

– Den personen som har gjort det har vi omplacerat, för det är ju ett helt oacceptabelt beteende, säger Jan Bengtsson, vd på Uniflex.

De som har blivit uppringda från er har blivit uppringda av flera olika namn, inte bara en person?

– Den andra personen som jag har hört talas om har agerat på uppdrag från den första.

Men de personer som vi har pratat med säger att det handlar om fler än två personer som har erbjudit påhittade uppdrag.

Men vad har ni fått för förklaring, varför har de gjort så här?

– Det är bara att beklaga att det har skett liksom. Sedan exakt hur det kommer sig, det liksom… det får du nästan fråga dem om liksom, för det kan ju inte jag svara på, jag vet ju inte det.

Eftersom de anställda riskerar att bli uppsagda är de anonyma och deras röster har bytts ut i inslaget.