http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=83&grupp=10974&artikel=5293678
Publicerat:
tisdag 2 oktober 2012 kl 17:01
Allt
fler av landets nyanlända invandrare analfabeter och kan varken läsa eller
skriva när de kommer till Sverige. Nu vill Sveriges kommuner och landsting,
SKL, att regeringen lägger mer resurser på svenskundervisningen för invandrare.
– Eleverna har inte ens
traditionen att läsa skyltar. Tittar inte på symboler, bildtolkning är
jättesvårt, siffror och att lära sig klockan är jättekomplicerat, säger Johanna
Karlman, SFI-lärare i Borlänge.
Antalet elever i SFI, som har liten eller ingen
skolgång alls från hemlandet har, som vi rapporterat i dag, fördubblats på fem
år i Sverige. Drygt 19 000 av kursdeltagarna var det förra året som hade max
tre års tidigare utbildning.
Kommunen ansvarar för
sfi-utbildningen. Och Per-Arne Andersson, chef vid avdelningen för lärande och
arbetsmarknad på Sveriges kommuner och landsting, SKL, vill nu se ett ökat
erfarenhetsutbyte mellan kommunerna i den här frågan.
Han säger att det i
dag är svårt att
hitta rätt kompetens för att undervisa eleverna på sina modersmål till exempel,
och att det är dyrt att utveckla kompetensen som finns. Regeringen borde helt
enkelt satsa mer pengar på SFI, tycker han:
– Ja ett sätt är ju att
samtala med regeringen när det gäller ersättningsfrågan och där är det ju
viktigt att man skickar de signalerna från regeringens sida så som vi ser det,
säger Per-Arne Andersson.
Men ansvarig för
frågan i regeringen
Nyamko Sabuni, jämställdhetsminister och biträdande utbildningsminister, menar
att det viktigaste för gruppen nyanlända analfabeter är praktik och
arbetsintroduktion, framför papper och penna i skolbänken:
– De lär sig svenska
bäst genom att praktisera det alltså genom arbetsintroduktion för att ge de
chansen att praktisera svenskan. För är man inte van att studera så räcker det
inte att sitta i skolbänken några år med SFI, säger Nyamko Sabuni.
Vad vill du då svara
de lärare som vill se mer resurser för att de ska kunna ta hand om de elever de
faktiskt har och som förväntas lära sig läsa och skriva?
– Vi satsar ju mera
resurser till just den målgruppen i den här budgeten och jag är övertygad om
och håller med dem om att vi kommer att behöva mer resurser eftersom vi ser att
målgruppen växer. Men jag vill återkomma till att också dessa kvinnor och kanske
ibland också män först och främst måste få chans att lära sig tala svenska. För
det är det som underlättar deras väg in till arbetslivet, säger Nyamko Sabuni.
– Vi har en kraftigt
växande asylinvandring. Den här gruppen blir allt mer lågutbildad. Det finns
ingen politisk beredskap. Jag ser en regering som springer runt och försöker
fånga fallande bollar. Helhetsgreppet, det ser inte jag, säger Anna Dahlberg,
politiskt cheftredaktör på Expressen i Sveriges Radios Studio Ett.
– Man kan och ska lära
sig svenska innan man knäckt "läskoden". Jag menar att de kvinnor som
varit här i tio-femton-tjugo år och inte kan svenska, de kvinnor har vi nog
redan förlorat. Det bästa sättet är att kombinera svenskstudier med praktik,
säger Nyamko Sabuni, jämställdhetsminister och biträdande utbildningsminister i
Studio Ett.