fredag 24 augusti 2012

Invandrargäng i Sverige: Rock-Ola misshandlad av ungdomsgäng i Malmö


www.swedenconfidential.info/2012/08/23/rock-ola-misshandlad-av-ungdomsgang-i-malmo

2012-08-23 07:00

Världskände rockfotografen Jan Olofsson, 68, funderar på att lämna Malmö för gott. Efter att i helgen blivit nerslagen och rånad av tre unga män har han fått nog. Jag har bott i New York, London och Havanna utan att någonsin ha råkat illa ut, säger han. Jan Olofsson – även känd som Rock-Ola efter en kort sångkarriär i slutet på 50-talet – är ännu ett offer för de rånarligor som drar runt i stan.

“Vi här på SweCon har de senaste dagarna kunnat följa hur hela Sveriges mediekår ställt upp för de “trakasserade” somalierna i Forserum, men som här, när även en världskänd svensk blir ytterligare en i raden av alla svenskar som misshandlas och rånas av invandrargäng så är det väldigt tyst i media.”

Det var vid 20-tiden i lördags kväll som han var på väg till sitt hotellrum i centrala stan när ligisterna, alla i 25-årsåldern, plötsligt ploppade fram.

- Jag hade gjort misstaget att lämna festivalvimlet och gå in på en mindre gata. Killarna gick rakt fram till mig och började rota i mina jackfickor. Jag försökte försvara mig, men då fick jag en smäll i ansiktet så att jag föll i gatan.

Han hade för tillfället 2 400 kronor i kontanter i fickan efter en försäljning av en av sina tavlor. Både kontanterna och diverse bank- och kreditkort stal pöblarna från Jan och satte sedan fart därifrån med Jan liggandes på gatan.

- Jag har ont i hakan och den ena handen är nästan obrukbar, men det värsta är den kränkning jag utsatts för. Det är helt enkelt för jävligt att unga män ger sig på gamla gubbar och slår ner dem.

Jan tog sig till hotellet för egen maskin och ringde polis.

- Jag har väl inga större förhoppningar om att rånarna ska åka fast. Poliserna lät inte alltför engagerade.

På 60-talet levde och verkade Jan Olofsson i London. Hans bilder på rockstjärnor som Beatles, Rolling Stones, Jimi Hendrix och The Who har blivit legendariska. Om en dryg vecka ställer han ut en del av fotografierna, som handkolorerats av konstnären Loa Kalnins, på ett galleri i Stockholm.

- Jag har bott utomlands i sammanlagt 45 år och aldrig känt mig rädd. Men i fortsättningen kommer jag inte att kunna ge mig ut i Malmö utan att känna oro. Och eftersom jag ändå är mitt emellan lägenheter så tror jag att jag drar från stan. Jag har en dotter i London och där behöver jag inte vara rädd