torsdag 10 april 2014

Finland: Svenskhat på bussen - skärrat ögonvittne skildrar händelsen


Publicerad 09.04.2014 - 13:22. Uppdaterad 09.04.2014 - 16:40

Lotta satt och talade med sin kompis på en buss, som var på väg från Helsingfors mot Esbo, när en man utan förvarning angrep kompisen. Mannen stoppade Lotta från att ringa till polisen.

- Jag pratade med min vän (som blev påhoppad) och efter att vi pratat i ungefär tre minuter tar en kille, som satt bakom henne, ett kraftigt tag om hennes scarf och börjar strypa henne.

Sade han något innan angreppet?

- Nej, han sade ingenting. Det var det som var så skrämmande att han satt alldeles lugnt och stilla när jag plötsligt märker att hans hand tar tag i min kompis scarf. Han sade ingenting, han var helt lugn och bara stirrade samtidigt som han rev i scarfen.

Hur reagerade andra i bussen?

- Jag skrek till åt honom, jag kommer inte exakt ihåg vad jag sade eller på vilket språk jag skrek och då kom andra passagerare och hjälpte. Vi var tre personer som stod och rev i mannen så att han skulle släppa taget om scarfen. Ingen reagerade förrän jag skrek.

I medier sägs mannen ha angripit kvinnan på grund av att ni talade svenska sinsemellan. Hur kom det här fram?

- När mannen äntligen tappade greppet satt han sig ner, visade långfingret och skrek något i stil med ”jävla finlandssvenskar!” Det kom väldigt tydligt fram att det var svenskan han irriterade sig på.

Hur fick ni hjälp till bussen?

- Efter att han hade satt sig tog jag fram min telefon för att ringa till polisen. Då tog mannen plötsligt telefonen ur min hand, slängde i väg den och skrek att det inte behövs några poliser. Till slut ringde en annan passagerare till polisen.

I en del artiklar står att det var en passagerare som fick busschauffören att stanna och det här har folk reagerat på. Hur reagerade chauffören?

- Bussen var på motorvägen då påhoppet skedde. Då folk började märka att något var allvarligt fel insåg chauffören också situationen. Han bromsade in och stannade vid en busshållplats. Jag anser inte att busschauffören agerade fel på något sätt, han kunde ju inte stanna mitt på motorvägen heller. Situationen pågick fortfarande när vi stannade vid busshållplatsen.

Hur mycket tror du att påhoppet handlade om att ni talade svenska jämfört med att personen som hoppade på din bekanta inte låter helt frisk utgående från din beskrivning?

- Jag tror att det är en kombination av båda. Han var inte riktigt frisk och vårt svensktalande var något som fick honom att smälla av. Så finns det också en möjlighet att han var påverkad av något annat än alkohol.

Hur löste sig hela situationen till slut?

- Situationen var lugn i bussen och angriparen satt också lugn och tittade ut genom fönstret. Men då polisen kom till platsen försökte han angripa också dem och polisen var tvungen att brotta ner mannen på bussgolvet.

Och du och din kompis mår bra?

- Jo, allt är helt okej. Såklart man var chockad men alla inblandade agerade jättefint, speciellt busschauffören. Han var väldigt mån om vem det var som hade blivit angripen och dessutom var han väldigt vänlig och förstående.


Kommentarer

Hatbrott
Inlagt av Ben (ej verifierad) 09.04.2014 - 14:15
Man får hoppas att gärningsmannen kommer fast och får ett kännbart straff för detta hatbrott. Det är nämligen precis vad det är - ett hatbrott som börjar påminna om behandlingen av judar i 1930-talets Tyskland. Rättsväsendet har nu en ypperlig chans att visa att dylika brott inte kan accepteras. Om man inte gör något ges ett tyst medgivande och då är det fritt fram för alla att börja trakassera oss finlandssvenskar.

Om en finländare gjort samma
Inlagt av gäst (ej verifierad) 09.04.2014 - 14:25
Om en finländare gjort samma med en invandrare som talat sitt"eget"språk på bussen så nog hade alla antirasister vaknat och högljutt protesterat. Men nu var det ju en infödd finlandssvenska som drabbades och då är det inte läge att reagera för det ger inga poäng i politiskt korrekta kretsar.

Detta händer ofta...
Inlagt av Telle (ej verifierad) 09.04.2014 - 14:37
Men tror orsaken är inte bara språket. Syster min bor i Helsingfors och har blivit slått två gånger i metron (dagstid) och hon har bara sittat tyst (och är finskspråkigt). Så dåligt tur som kan hända till vem som helst beroende av språket.

här kommer myndigheternas ansvar fram
Inlagt av peter (ej verifierad) 09.04.2014 - 15:22
här kommer myndigheternas ansvar fram, de borde mycket öppnare följa den nuvarande lagstiftningen och alltid erbjuda sin service på båda inhemska som lagen förutsätter.
Det skulle föra med sig att de som har lätt att explodera och annars är lite konstiga skulle kunna göra det på polisen direkt istället för på civila medborgare.
man kan ta sig en titt på 112, poliisit eller pelastajat och fundera över varför du inte hör ett enda ord svenska fast polisen borde inleda sina möten med allmänheten på med ex. päivää goddag.
Men nu eftersom myndigheterna isolerar sig till det finska språket och anser att de inte ens behöver erbjuda sina tjänster som lagen föreskriver så har den här situationen om att det är ok att hata och hoppa på den finlandssvenska befolkningen fått blomma ifred.
Alltid alltid anmäl dessa påhopp till myndigheterna och om myndigheterna inte följt lagstiftningen då du anmäler så anmäl dem också till regionförvaltingsverket och justitieombudsmannen.

Du gäst som skrev kommentaren
Inlagt av linnea (ej verifierad) 09.04.2014 - 16:01
Du gäst som skrev kommentaren "Om en finländare gjort samma"...
Vad har du emot antirasister och att folk protesterar mot rasism? Tycker du inte att sådana värderingar, vilka ofta är högljudda i sig själva, förtjänar högljudda protester?
Varifrån får du uppfattningen att ingen protesterar mot denna specifika händelse? Hur sorgligt är det inte att du tycks tro att protesterande mot rasism och olika former av förtryck handlar om att plocka poäng?
Och på tal om poäng, vad är din? Vad försöker du bevisa?

skillnad på rasism och rasism
Inlagt av Gäst (ej verifierad) 09.04.2014 - 16:37
linnea,
jag tror inte att personen som skrev inlägget "om en finländare gjort samma" har nåt emot antirasism. Det är snarare frågan om att rasismen mot finlandssvenskar på nåt vis anses okej, normal och rentav befogad. Den här gången gick det till handgripligheter och omgivningen var tvungna hjälpa till, men vanligtvis så höjer ingen på ögonbrynen när de vanliga "vi"¤%n hurri!" ekar. Om nån däremot hotjar "vi"/#n neekeri" så blir alla förskräckta.
Rasism mot utlänningar motarbetas, rasism mot en språklig minoritet inom det egna folket går av någon obegriplig anledning an. Det är det som skrämmer.

Det är ju en positiv sak i
Inlagt av svensken (ej verifierad) 09.04.2014 - 16:45
Det är ju en positiv sak i det hela att finnen i bussen förstod så mycket svenska att det var svenska språket de talade...........

svensk
Inlagt av gäst2 (ej verifierad) 09.04.2014 - 16:55
Linnea frågar efter poäng och bevis i skrivelsen av gäst. Behövs inga förklaringar, verkligheten pratar för sig. Vilket är mycket tråkigt.

Attackerare kan råka illa ut
Inlagt av X (ej verifierad) 09.04.2014 - 17:14
Skulle någon börja försöka strypa mig för att jag pratar svenska så är jag beredd att använda dödligt våld i självförsvar, och jag är säkert inte ensam om det. Det kan svenskhatarna tänka på. Mitt liv är mig värdefullare än ett likgiltigt samhälles verkningslösa lagar.

svenskhat på bussen
Inlagt av Mats (ej verifierad) 09.04.2014 - 17:48
En mycket bra och mänskligt berättad artikel. Svenska. Yle. Borde använda de här journalisterna mera. De har insikt och är i samklang med det som händer i vårt samhälle. Heder till dem.

hatet finns från båda sidorna
Inlagt av tvåspråkig finl... (ej verifierad) 09.04.2014 - 18:45
Varifrån tror ni finskspråkiga får "bättre talande svenska folk"? Vi ställer själv till det.. en orsak e tvångsvenskan. Viktigast e att de som inte kan finska får service i sin hemkommun, inte det att vi kan köpa glass på svenska i kuusamo.
Hatet finns från båda sidorna. Har jag talat finska här i österbotten med min fru på stan eller krogen har jag hört finnjävel många gånger. Fler gånger än jag blivit kallad hurri.
Gärningsmannen hade troligen andra problem, tog bara ut det på fel person.

Språkrasismen
Inlagt av Maja (ej verifierad) 09.04.2014 - 19:04
Vem har börjat med det här hatet mot människor som talar svenska i Finland? Varför har det blivit såhär? Det har blivit så att man som svenskspråkig känner sig obehagligt till mods och undviker att tala svenska på allmänna platser i rädsla för att man inte skall bli trakasserad av någon galning. Jag tycker faktiskt myndigheterna skall utreda det här grundligt och få slut på galenskapen.

Hurri hat
Inlagt av Iakttagaren (ej verifierad) 09.04.2014 - 19:09
Alla dom påhopp mot svenskspråkiga på offentliga platser i H:fors regionen tycks drabba kvinnor och flickor. Är det på så vis att svenskspråkiga vältränade män inte anmäler påhoppen eller förhåller det sig så attsvensk mobbarna inte vågar ge sig på sådana som ser ut att kunna stå på sig ?

Ensidigt
Inlagt av Birgit (ej verifierad) 09.04.2014 - 19:41
Borde inte YLE ha skrivit vad polisrapporten innehåller gällande Lotta i bussen? All riktig journalistik kollar upp vad som hände och intervjuar inte bara det eventuella offret, men också angriparen, vittnen och åtminstone citerar polisrapporten.
Som finlandssvensk får jag ofta höra andra finlandssvenskars hånande angrepp på allt som är finskt här i Raseborg. Har många finska vänner som kommer på besök. Jag blir uppmanad av grannar och andra att inte skall tala finska med dem i dessa trakter. Varför inte? Denna avoghet mot finskan här är ju ingen nyhet så det är inte så intressant för de lokala medierna som Lottas fall. Många här är verkliga finskhatare. Jag skäms. Hoppas alla sidor beaktas och hoppas att fall som Lotta inte händer igen varken mot henne i Hfrs eller mot mina finska vänner här i Västnyland.

Tjäreborg resebyrå
Inlagt av Hans Flink (ej verifierad) 09.04.2014 - 19:42
Vi har flera gånger rest med Tjäreborg till Canarie öarna med bl.a. Tjäreborg och gjorde det senast för ett par veckor sen. i bussen från flygfältet delade guiden ut finska broschyrer om resmålet, jag sade att jag inte bryr mig om dem om de bara är på finska. Guiden blev förbannad senare hysterisk och sa att det är en finsk resebyrå så språket är enbart finska. Jag pratar finska men inte min fru, nu kan det ju faktiskt vara resenärer som inte alls pratar finska och det var hur de får tillgång till guidens service då hon helt "sprack". När vi kom till hotellet ropade hon på engelska åt oss att försvinna ur bussen. Jag gick två dagar senare in på Tjäreborgs kontor och skulle berätta min historia, men guidens kollega var redan informerad och bad oss att välja en annan resebyrå nästa gång, till stor bestörtning till Ving och Spies guiden som också var på kontoret. Jag undrar bara hur helt svenskspråkiga resenärer på första utlandsturen klarar att få åt sig tillräcklig information. Det har nu hänt sig en del gånger att vi har måstat hjälpa helt finska resekolleger med språket vid resmålet, det har jag gjort så gjärna

Synd att sånt förekommer...
Inlagt av Denise (ej verifierad) 09.04.2014 - 20:30
Min syster som studerar i Helsingfors var med om ett liknande fall i Helsingfors på metron för en tid sedan. Hennes studiekompis som pratade svenska blev utsatt av en man, som troligtvis var påverkad av något, då han hällde en CocaCola flaska över henne. En medpassagerare frågade vad det gällde på finska och när kompisen svarade att han sade att han hatar Finlandssvenskar hade medpassagerare svarat med ett enkelt "aha".. Synd att sånt förekommer i vårt samhälle!

språket
Inlagt av my (ej verifierad) 09.04.2014 - 22:27
Nu förstår jag varför alla sitter på metron o stirrar raktfram har en god vän som åkte metro i helsingfors med sin dotter förrän dom åkte iväg hade dottern sagt att sen sitter man tyst under åkturen man talar inte i metron